Inklusion hvad er det?
International konference den 30 oktober.
Tirsdag
den 30 oktober var Sofia og Kristina fra vores gruppe inde til en international
konferrence kaldet: International
Summit on Inclusion and Diversity in Education. Foredragene handlede primært om
inklusion og hvordan man sikre børns trivsel i skolen mange forskellige steder
i verden, der var blandt andet eksempler fra USA og forskellige østasiatiske
lande, som Indien, Pakistan og Bhutan.
Det
første foredrag var Dr. Christopher J. Johnstone, Assistant Professor,
University og Minnesota, der fortalte om forskellige måder man kan forstå
Inklusion på. Der var blandt andet eksempler på hvordan forskellige lande og
organisationer har forstået inklusion. Han snakkede om at mange lande har
forskellige hjælpeorganisationer som gerne vil hjælpe andre mennesker og
inkludere, i Danmark har vi f.eks. Rødekors, Redbarnet, Danida, Mødrehjælpen
osv. De har alle deres egne måde at fortolke inklusion på. Nogle fokuser måske
på den individuelle, andre på at der skal være de fundamentale ting til alle
mennesker, det vil derfor være svært at finde en fælles forståelse af
inklusion.
Det andet foredag var Dr. Brian Abery, Research
Associate & Dr. Renáta Ticha, Reasearh Associate, University of Minnesota –
Global Resource Center for Inclusive Education. De
snakkede om skolerne hvordan de inkluderer alle. De arbejder med en model som
kan hjælpe lærer med at finde ud af hvordan de kan hjælpe den individuelle elev
bedst, det hedder Response to Intervention (RTI). I Minnesota, var der mange
hvor engelsk faktisk var deres 2. sprog og det gør det vanskelig i skolen, da
lærer – elev kan have kommunikations udfordringer. Det har også stor betydning
at de fleste lærer stadigvæk er hvide kvinder og der er rigtig stor forskel på
rig og fattig. Det er rigtig store klasse det kan også havde en betydning for
hvordan de kan inkludere alle, de havde op til 40-45 elever i en klasse.
RTI
er en prøve de tager 3 gange om året af en varighed på 1-3 minutter, for at
kunne se hvor eleven er. Da det ikke kræver nogen, uddannelse at kunne styre
testen, kan alle hjælpe og derved kan skolen spare penge, da forældre som frivillige,
ville kunne komme og hjælpe til. Testen kan derfor også gøres på en dag, de
bruger kantinen og så sidder man ellers på række og kører alle eleverne igennem
testen. 15% af eleverne ville skulle have hjælp med deres udfordringer og 5%
har brug for intensivt og individuelt, undervisning 1-1 eller 1-3, der ville
måske også her komme en psykolog ind over barnet.
For
at denne metode RTI skal kunne virke, er det vigtig at inspektøren, ledelsen og
læreren er med på at få det til at virke og at de tror på det, at de også
reflektere over det sammen, og også kigger på dem selv og deres undervisning.
Det
kræver en del struktur for at få metoden til at fungere, og uden det vil det
være svært at få det til at fungere. Det kræver at lederen af den pågældende
skole, påtager sig en del ansvar for at det fungere.
Det
her med at tage til ekstra ordinære foredrag, har fungeret godt, da man får noget
ekstra viden og indsigt, dog kan det gå ud over den ordinære undervisning da
det kan være planlagt oveni hinanden som det var tilfældet her.
Kommentarer
Send en kommentar