Inklusion hvad er det?


International konference den 30 oktober.

Tirsdag den 30 oktober var Sofia og Kristina fra vores gruppe inde til en international konferrence kaldet: International Summit on Inclusion and Diversity in Education. Foredragene handlede primært om inklusion og hvordan man sikre børns trivsel i skolen mange forskellige steder i verden, der var blandt andet eksempler fra USA og forskellige østasiatiske lande, som Indien, Pakistan og Bhutan.
Det første foredrag var Dr. Christopher J. Johnstone, Assistant Professor, University og Minnesota, der fortalte om forskellige måder man kan forstå Inklusion på. Der var blandt andet eksempler på hvordan forskellige lande og organisationer har forstået inklusion. Han snakkede om at mange lande har forskellige hjælpeorganisationer som gerne vil hjælpe andre mennesker og inkludere, i Danmark har vi f.eks. Rødekors, Redbarnet, Danida, Mødrehjælpen osv. De har alle deres egne måde at fortolke inklusion på. Nogle fokuser måske på den individuelle, andre på at der skal være de fundamentale ting til alle mennesker, det vil derfor være svært at finde en fælles forståelse af inklusion.

Det andet foredag var Dr. Brian Abery, Research Associate & Dr. Renáta Ticha, Reasearh Associate, University of Minnesota – Global Resource Center for Inclusive Education. De snakkede om skolerne hvordan de inkluderer alle. De arbejder med en model som kan hjælpe lærer med at finde ud af hvordan de kan hjælpe den individuelle elev bedst, det hedder Response to Intervention (RTI). I Minnesota, var der mange hvor engelsk faktisk var deres 2. sprog og det gør det vanskelig i skolen, da lærer – elev kan have kommunikations udfordringer. Det har også stor betydning at de fleste lærer stadigvæk er hvide kvinder og der er rigtig stor forskel på rig og fattig. Det er rigtig store klasse det kan også havde en betydning for hvordan de kan inkludere alle, de havde op til 40-45 elever i en klasse.
RTI er en prøve de tager 3 gange om året af en varighed på 1-3 minutter, for at kunne se hvor eleven er. Da det ikke kræver nogen, uddannelse at kunne styre testen, kan alle hjælpe og derved kan skolen spare penge, da forældre som frivillige, ville kunne komme og hjælpe til. Testen kan derfor også gøres på en dag, de bruger kantinen og så sidder man ellers på række og kører alle eleverne igennem testen. 15% af eleverne ville skulle have hjælp med deres udfordringer og 5% har brug for intensivt og individuelt, undervisning 1-1 eller 1-3, der ville måske også her komme en psykolog ind over barnet.

For at denne metode RTI skal kunne virke, er det vigtig at inspektøren, ledelsen og læreren er med på at få det til at virke og at de tror på det, at de også reflektere over det sammen, og også kigger på dem selv og deres undervisning.
Det kræver en del struktur for at få metoden til at fungere, og uden det vil det være svært at få det til at fungere. Det kræver at lederen af den pågældende skole, påtager sig en del ansvar for at det fungere.

Det her med at tage til ekstra ordinære foredrag, har fungeret godt, da man får noget ekstra viden og indsigt, dog kan det gå ud over den ordinære undervisning da det kan være planlagt oveni hinanden som det var tilfældet her.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

DR program om udviklingspsykologi

Opdatering på valgfag

Goffman