Goffman
Goffmans teori kan kort fortælles med dette citat:
Mennesker er aktive
optrædende og delvist manipulerende aktører, der iscenesætter deres rollespil
og forsøger at udfylde de socialt producerede og situerede roller på måder, der
danner grundlag for en unik selvidentitet” (Kristiansen s. 217)
Hvem er Goffman?
Han er en Canadisk-amerikansk
sociolog og socialpsykolog og er kendt for sine sociologiske analyser af
”hverdagslivet”.
Goffman begreber:
1. Optræden
·
Man laver
en optræden for det publikum man går ind til. Fx har man forskellige optrædener
i frontstage og backstage. Det handler om indtryk man giver til sit publikum,
hvor der fokus på indtryksstyringen.
2. Hold
·
Alle har
en fælles ide om hvad der ske. De har alle fx en plan de arbejder ud fra.
Derfor er det fælles mål at nå det fælles mål som hold. Man er enige som hold,
hvordan man skal agere.
3. Område og områdeadfærd
·
Ens adfærd
passer til området.
·
Goffman
opdeler begrebet område i to dele, selve scenen, og bagscenen. Det område vi
befinder os i er scenen, hvor vi optræder, mens bagscenen er det sted hvor vi
kan slappe af og være os selv.
Områdeadfærd er
hvordan vi ændre vores adfærd i de forskellige områder vi befinder os i. Vi kan
være på en måde når vi er på skolen, men vi kan ændre vores adfærd når vi
befinder os ude i byen.
Et andet eksempel på
områdeadfærd er, hvordan vores adfærd kan ændre sig når vi er på skolen. Vi kan
være på en måde i klasselokalet, men ændre adfærd når vi er i kantinen. Man kan
sige at vi befinder os på samme område, men ændre adfærd når vi er i andre
områder i området.
4. Selvmodsigende roller
·
Når man
skal være flere roller i en scene. Fx en lærer der skal aflevere sine børn i en
børnehave, hvor ens studerende er i praktik. På den måde er man 2 roller i den
samme scene.
5. Kommunikation uden for rollen
·
1.
forslag: ægtepar på arbejdsplads. Konen kom ind i undervisningen og spurgte
efter penge til frokost. Hvis man er i en rolle i frontstage, men gør noget
ubevidst, som man kun gør i sin backstage, som fx at pille næse.
·
2.
forslag: Fortæller noget i en rolle fra front stage som burde komme fra
backstage. Fortæller om noget personligt
6. Kunsten at kontrollere indtryk
·
Indtryksstyringen.
Vores behov for at kontrollere vores indtryk hos andre.
Goffmans teori i praksis
Vi har valgt at lave
vores egen case, hvor vi tager udgangspunkt i vores studieliv. Vi vil tage
udgangspunkt i Goffmans teori, som ligger fokus på ens rolle i samfundets
forskellige scener. Da vi startede var vi en rolle, som var meget spændt,
bevidst om sit nonverbale sprog og det tøj man har på. Man var derfor meget
bevidst om sin indtryksstyring. Vi har alle sat en facade op, et face, som skal
give et bestemt udtryk. Ifølge Goffman er målet, at vi med vores udtryk kan
kontrollere publikum, så de ubevidst får det rigtige indtryk af en. Så man
opnår ens virkelige identitet. Der er derfor et stort fokus på at blive i den
rolle som passer til scenen. Alle er meget fokuseret på at opretholde deres
rolle, og at der ikke opstår kommunikation uden for rollen, hvor man fx
ubevidst sidder og piller næse, som man normalt gør privat.
Når man møder nye
mennesker er man bevidst om hvilke dele af sin backstage rolle man medbringer,
fordi man gerne vil have at de lære en at kende. Jo længere man har været
sammen med de samme mennesker vil ens frontstage ændre sig, fordi folk begynder
at kende hinanden mere fra ens backstage. Man begynder, at blive mere tryg og
fortrolige med hinanden, fordi det er blevet nemmere at snakke sammen.
Et godt eksempel på at
vi er bevidste om vores roller når vi er på frontstage, hvor vi skal optræde,
er fra den første dag hvor vi startede på pædagogstudiet. Tutorerne havde
arrangeret at vi skulle ligne indianere, og at vi skulle have ansigtsmaling på.
Her kom det til udtryk for nogen, at de ikke var interesseret i hverken at
skulle ligne indianere, eller have ansigtsmaling på, da man gerne vil have at
folk danner sig det rigtige indtryk af en selv. Mens andre bare sprang ud
i det, da det måske var et andet udtryk de ville udstille.
Feedback på blog
SvarSletEn fin blog om Goffman og hans teori om teatermetaforens backstage- og frontstagebegreber. Vi kunne godt have tænkt os, at I brugte begreberne i selve eksemplet. Derudover burde I have fremhævet, at det er teatermetaforen begreberne ligger under.
Hvilke overvejelser har I haft omkring valget af teatermetaforen frem for fx spil- og ritualmetaforen?
Kunne man have nævnt alle tre metaforer og forklaret hvorfor I har valgt at uddybe teatermetaforen specifikt, evt. fordi I kan relatere til den i jeres start på uddannelsen?
Evt. ligge et billede op for at give læseren noget visuelt. Eks. billedet af Front-, og back-stage.
Ellers super god blog som giver et indblik i Goffmans teatermetafor!
Hilsner
Grubbe 3 B