DR program om udviklingspsykologi
I forbindelse med undervisningen den 10/10 snakkede vi om udviklingspsykologi. Det var især i forhold til en DR dokumentar med en række eksperimenter. I den pågældende dokumentar var der eksperimenter med babier (5-8 måneder), tumlinger (omkring 2 år) og ældre små børn (5-7 år). Med babier blev der bl.a. Lavet et still face eksperimentet, hvor moren har kontakt med barnet, men når en rød lampe lyser, bryder hun kontakten og sidder udtryksløst og kigger på barnet. Her er det interessante, hvordan barnet reagerer. De bliver tit urolige, begynder at bevæge sig, og græde, og kigger i mange tilfælde væk fra moren for at trøste sig selv.
Dette er et typisk eksempel på affektiv afstemning(Daniel stern), hvor barnet reflekterer morens kropssprog. Moren er udtryksløs
i ansigtet og det gør barnet utilpas, da det er vant til en glad respons. Det er bl.a. Daniel Stern, som beskriver barnets udvikling
igennem det første år, og beviser, hvor meget det første år kan påvirke resten af ens liv. Eksperimentet viser, hvor vigtigt det er
med respons fra ens mor, da barnet har brug for berøring, hvilket hænger sammen med tilknytningsteorien(Bowlby).
i ansigtet og det gør barnet utilpas, da det er vant til en glad respons. Det er bl.a. Daniel Stern, som beskriver barnets udvikling
igennem det første år, og beviser, hvor meget det første år kan påvirke resten af ens liv. Eksperimentet viser, hvor vigtigt det er
med respons fra ens mor, da barnet har brug for berøring, hvilket hænger sammen med tilknytningsteorien(Bowlby).
Hvis så at dette var en normal ting, altså at det ikke er unormalt at moren kigger på barnet uden udtryk, vil der opstå en række
forsvarsmekanismer hos barnet. Denne opførsel fra moren kan bla. Være skyldes en fødselsdepression. Hvis barnet så oplever
dette gentagende kan der bla ske det at barnet vænner sig til at uanset hvor meget man prøver at få opmærksomheden, så er der
ingen respons. Her kan barnets forsvar typisk være at det undgår kontakt, og stopper med at søge kontakten, da det har lært at
det får man ikke noget ud af. Dette kan ende ud i at barnet får en psykisk lidelse eller får problemer med fx socialiseringen senere
i livet.
forsvarsmekanismer hos barnet. Denne opførsel fra moren kan bla. Være skyldes en fødselsdepression. Hvis barnet så oplever
dette gentagende kan der bla ske det at barnet vænner sig til at uanset hvor meget man prøver at få opmærksomheden, så er der
ingen respons. Her kan barnets forsvar typisk være at det undgår kontakt, og stopper med at søge kontakten, da det har lært at
det får man ikke noget ud af. Dette kan ende ud i at barnet får en psykisk lidelse eller får problemer med fx socialiseringen senere
i livet.
Dette er et typisk eksempel man ser med børn på børnehjem(Reinggaard 2017). Deres forældre har videregivet ansvaret for
børnene til andre og det er nu de ansattes opgave at opdrage alt for mange børn. Det enkelte barn får derfor ikke den omsorg,
berøring og kærlighed det har brug for. Som tidligere nævnt kan det derfor ende ud i at barnet udvikler forsvarsmekanismer,
psykiske lidelser og får problemer med fx mentalisering, altså relationer med andre mennesker.
børnene til andre og det er nu de ansattes opgave at opdrage alt for mange børn. Det enkelte barn får derfor ikke den omsorg,
berøring og kærlighed det har brug for. Som tidligere nævnt kan det derfor ende ud i at barnet udvikler forsvarsmekanismer,
psykiske lidelser og får problemer med fx mentalisering, altså relationer med andre mennesker.
Kære gruppe 6A
SvarSletVi synes i har lavet en god blogindlæg, i kom også med god eksempler. Men den manglet faglig viden og uddybelse.
Reflektionsspørgsmål:
Hvorfor har i ikke forhold jer til en aldergruppe.
Hvad kunne i brug til Bowlbys tilknytningsteorien.
Venlig hilsen gruppe 5B