Kulturprojekt



kreativitet der flytter grænser


I løbet af den sidste uge har vi været igennem et forløb kaldet kulturprojektet. Det gik ud på at vi blev smidt ud i en masse kreative
processer hvor vi selv skulle finde på et kreativt produkt, ved hjælp af et eller flere refleksionsspørgsmål, impulser og dogmer.
Vi blev introduceret til kulturprojektet igennem canvas, men også igennem Mads og Anne, som var meget begejstrede over
projekterne, og pointerede at vi skulle glæde os til det. Der var dog megen tvivl blandt gruppen om hvordan forløbet skulle foregå,
og hvad kulturprojektet egentlig handlede om. Før kulturprojekter blev vi kastet ud i at læse en masse tekster. Dette skabte en del
forvirring da, der var tvivl om hvilke tekster der skulle læses, og hvad dette mærkelige projekt egentligt handlede om.  Vi skulle bl.a.
læse tekster omkring Dewey, Schön, Illeris og Ankerstjerne, som for nogen var meget tungt fagligt, hvilket gjorde at vores
forventninger til selve kulturprojektet ville blive et tungt og hårdt forløb.
Den første dag mødtes vi i en gymnastiksal, hvor vi blev introduceret til nogle forskellige aktiviteter. Der blev lavet orkester,
spillet fælles spil på tablet og der blev sunget. Mange spurgte sig selv om hvad meningen var med dette, i forhold til teksterne
som vi skulle have læst til dagen. Anne og Mads kom med eksempler på hvad et produkt kunne være, hvorefter hver gruppe
fik at vide at vi dagligt skulle fremstille et produkt som efterfølgende skal fremvises den 1 Oktober til dem vi har nærmest.


Dagene gik, vi blev sat igang med forskellige emner, som vi skulle lave produkterne ud fra. Refleksionsspørgsmål som
“Hvis døden er svaret, hvad er spørgsmålet så”, er bare et eksempel på hvad vi skulle reflektere over og lave et produkt ud fra.
Vi snakkede om forskellige emner og kom frem til, at vores produkt skulle være en film der illustrerer at vi i Danmark er meget
sky overfor andre og vælger til tider at isolere os, og hvordan dette kan føre til ensomhed. Vores produkt blev her til en billedserie
med en der er ensom, men som bliver opsøgt af et andet menneske, snakker med dem og til sidst tør at snakke med andre
mennesker. Vores pointe her var at illustrere hvor vigtigt det er med et fungerende fællesskab.




I løbet af de første to dage glemte vi at skrive vores tanker og ideer ned, derfor reflekterede vi over vores arbejdsprocess,
og fandt hurtigt ud af at vi skulle være mere systematiske og skrive vores tanker ned i stedet for kun at snakke. Det var her
at teksterne som vi skulle have læst begyndte at give mening i forhold til Schön som snakkede om refleksion over handling.
Den første uge gik, og vi sidder nu i den sidste uge med kulturprojekt inden vi skal fremvise vores produkter til vores nærmeste.
Vores tanker omkring kulturprojektet indtil videre har været, at jo længere vi er kommet ind i processen, jo mere er vi blevet sparket
lidt til i forhold til vores kreativitet, jo mere giver ugerne mening. Det handler om at springe ud i processen og være åben overfor
andres ideer, tage fat i noget, føle og mærke sig frem, og hvis man ikke ved hvordan man skal komme i gang, handler det bare
om at prøve noget, som Dewey også beskæftiger sig med, nemlig “Learning by doing”.

Kommentarer

  1. Vores vurdering er, at indlægget er meget refererende, men samtidig får man en fornemmelse af hvor vi frustrerede vi var i uge 1 og at brikkerne pludselig faldt på plads sidst i forløbet.
    Der ud over, synes vi det er rigtig godt at resultatet af det beskrevne produkt er med - det bliver forklaret og vist til læseren, hvilket giver indblik og forståelse.
    I har nævnt de mange teoretikere kort ved navn og man får en fornemmelse af at i har læst noget baggrundsviden til forløbet. - dog uden dybere beskrivelse af hvilken type teoretiker de er og hvad de påstår eller mener.
    En mulighed til videre arbejde, kunne være at man havde gået mere i dybden med måske én af teoretikerne og kommet med en kobling mellem forløb og teori. På den måde kommer der lidt mere "kød" på jeres indlæg i form af faglighed og knap så refererende.
    Flot blog ellers.
    - PS18B2

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DR program om udviklingspsykologi

Opdatering på valgfag

Goffman